Monday 24 December 2012

Refleksi Minggu Ke 9#

Assalamualaikum w.b.t pembuka bicara..

Pada minggu ini dalam kelas komputer dalam pendidikan, Pn Hafizah menerangkan tentang SPSS..SPSS ini ialah satu perisian sumber terbuka yang memudahkan pengguna menganalisis  data..Pada minggu-minggu yang lepas saya dan rakan setugas saya telah menjalankan satu survey tentang web 2.0..Dengan itu kami menggunakan SPSS untuk menganalisis data kami ke dalam bentuk graf dan lain-lain lagi..SPSS ini banyak kegunaannya, bukan sahaja menganalisis data tetapi memudahkan kerja seperti contoh markah peperiksaan pelajar,menguruskan perbelajaan dan membuat jangkaun..

Ini adalah sumber wikipedia Statistik SPSS adalah pakej perisian yang digunakan bagi analisis perangkaan..

Disini saya akan menerangkan serba sedikit tentang cara penggunaan SPSS yang telah saya pelajari..

1. KLIK pada SHORTCUT SPSS

2.Akan keluar seperti ini




Variable view:  untuk memasukkan data hasil kajian
Name: soalan (secara ringkas)
Type: jenis soalan
Width: panjang jawapan responden
-masukkan data di 3 collum tersebut


Data view: untuk melihat data yang telah dihasilkan di variable view.
masukkan jawapan yang telah diberikan oleh responden di ruangan yang disediakan.

3. Hasil kajian


klik analyze ----> descriptive statistics ----> frequencies




4. Anda boleh memilih sebarang bentuk kajian,sebagai contoh, anda boleh memilih carta pai,carta bai,histogram dan sebagainya.
5. contoh data saya yang telah dianalisis, sebagai permulaan, saya memilih 5 orang responden dan kesemua data mereka telah dimasukkan di SPSS


Hasil kajian menggunakan frequensi


Hasil kajian menggunakan carta bar


Hasil kajian menggunakan carta pai


Itu sahaja dari saya yang ingin dikongsi untuk anda semua..

Berjumpa lagi kita nanti ^^

ASSALAMUALAIKUM W.B.T ^^

No comments:

Post a Comment